Танковый фронт

Бронетехника RAF

 

The RAF Armoured Car Companies were part of Britain's Royal Air Force (RAF) based in Iraq, Palestine and Transjordan. They were formed to operate with aircraft squadrons to suppress insurrection and maintain peace in the area in the aftermath of World War I.

A large and expensive army was required to maintain peace in Mesopotamia after the defeat of the Ottoman Empire by the British in the Mesopotamian campaign of World War I. At the Cairo Conference (1921) it was agreed by Chief of the Air Staff Lord Trenchard and Secretary of State for the Colonies Winston Churchill that the Royal Air Force would take over control from the British Army. It was considered the security of the newly created country of Iraq could be achieved by aircraft squadrons supported by RAF armoured cars and a small number of ground forces.

In the winter of 1921/1922 airmen and officers of the RAF were assembled at RAF Heliopolis on the outskirts of Cairo in Egypt to train and form the nucleus of the RAF Armoured Car Companies.

On 19 December 1921, No.1 Armoured Car Company RAF (1 ACC) was formally established at Heliopolis and then, having become operational, moved to Palestine in May 1922. They were disbanded there on 1 December 1923 with elements being absorbed into No.2 Armoured Car Company RAF (2 ACC).[1] On 7 April 1922 the remaining airmen under training at RAF Heliopolis were formed into 2 ACC and a month later proceeded to Palestine & Transjordan.[2] In May 1922 airmen and officers assembled at RAF Manston in Kent, England, to train as armoured car crew for service in Mesopotamia (Iraq).[3] On 14 September 1922 they set sail on the first Royal Air Force troopship from Southampton with other RAF personnel bound for Iraq.[4]

In Iraq, No.3 Armoured Car Company RAF (3 ACC) was based at Basrah operating in Southern Iraq, No.5 Armoured Car Company RAF (5 ACC) at Mosul with No.4 Armoured Car Company RAF (4 ACC), No.6 Armoured Car Company RAF (6 ACC) and a Headquarters based in Baghdad. Armoured Car lines were created at RAF Hinaidi Cantonment.

In 1924 Numbers 3 and 4 Companies were combined. In April 1927 Numbers 4, 5 & 6 Companies were disbanded with the formation of the Armoured Car Wing at RAF Hinaidi Cantonment composed of 8 sections of Armoured Cars. Four sections were based at Hinaidi, one at Basrah, two at Kirkuk and one at Mosul. In April 1930 the Armoured Car Wing was disbanded and reconstituted as Number 1 Armoured Car Company RAF with headquarters, workshops and two sections based at RAF Hinaidi Cantonment, one section based at RAF Basrah and one at RAF Mosul.[1][5] In 1937 1 ACC moved from the RAF Hinaidi Cantonment to a new base at RAF Dhibban (renamed RAF Habbaniya on 1 May 1938) where it remained based until disbandment and incorporation into the RAF Regiment, on 3 October 1946.

In Palestine and Transjordan, 2 ACC remained active until disbandment and incorporation into the RAF Regiment, on 3 October 1946.

Британская армия от закупок АС3 отказалась в виду ожидавшегося принятия на вооружение бронеавтомобилей отечественной разработки, а вот RAF (Королевские ВВС) машинами Штраусслера не побрезговали. Как раз в это время проводились активные поиски бронемашин, предназначавшихся для несения патрульной службы и охран аэродромов. Так, на фирме Armstrong-Siddley был заказан достаточно интересный трехосный В10Е3, который так и остался единственной машиной этого типа принятой RAF. Параллельно, в 1937 г., были проведены переговоры с фирмой Alvis-Straussler, результатом которых стало подписание контракта на поставку 12 бронеавтомобилей. В отличии от голландских машин британские АС3 сохранили вертикально установленные бортовые бронеплиты и вооружались всего одним 12,7-мм пулеметом Colt-Browning. Об их эксплуатации сведений сохранилось совсем немного. Есть данные, что большая часть АС3 была в 1938 г. отправлена в Аден (сейчас Йемен), где они использовались как бронеавтомобили боевого охранения. По состоянию на 1939 г. дислоцированное здесь охранное подразделение RAF имело на вооружении 3 старых Rolls-Royce и четыре АС3. Летом 1941 г., в связи с обострением ситуации на Ближнем Востоке, по крайней мере две машины перебросили в Ирак, где они, по всей видимости, закончили свою недолгую карьеру. Судьба остальных британских АС3 остается невыясненной.

Fordson Armored Car активно использовались в составе No.2 RAF Armoured Car Squadron, воевавшего сначала против итальянцев в Сомалиленде и в середине 1941 г. переброшенного в Египет. Также "фордзоны" участвовали в операции по подавлению мятежа Рашида Али в Ираке, действуя вблизи крупных населенных пунктов и защищая авиабазу Хаббания. В течении 1942-1943 гг. эти машини продолжали нести патрульные функции, пока не были полностью заменены новой техникой.

 
 
Рейтинг@Mail.ru Яндекс.Метрика
   
Литература и источники:
 
 
 
 

наверх